Natalia Mielech: Możemy mieć idealnie dostosowaną do naszego organizmu dietę, ale…

Z Natalią, coachem zdrowia porozmawialiśmy o tym, dlaczego warto obserwować swój organizm, co jeść jesienią, aby być pełnym sił i czy odmawiać dzieciom czekolady.

Jak myślisz, co musi się stać, żebyśmy w końcu zaczęli dbać o swoje zdrowie? Dlaczego coś tak naturalnego bywa dla nas jednocześnie tak trudne?

Niestety, wiele z nas dba o swoje zdrowie dopiero, kiedy nasz organizm woła o pomoc, pojawia się choroba czy długotrwale osłabienie. Przyczyn jest dużo, sporą rolę na pewno odgrywa świadomość. Im więcej wiemy na temat zdrowego stylu życia, im bardziej holistycznie patrzymy na nasze zdrowie, tym lepiej możemy o nie zadbać. Niestety, jest też wiele trudności zewnętrznych i są sytuacje, w których szczególnie trudno zadbać o swoje zdrowie. Przykładowo, nieregularne godziny pracy, bardzo dużo obowiązków, itd. Warto przyjrzeć się temu, na co mamy wpływ i próbować zmieniać nawyki na zdrowsze.

Skończyłaś Institute for Integrative Nutrition w Nowym Jorku. Opowiedz, jak wspominasz ten czas nauki? Co dała Ci ta szkoła?

Nauka w Institute for Integrative Nutrition była fantastycznym doświadczeniem. Zapisałam się tam wyłącznie dla siebie, wówczas jeszcze nie planowałam prowadzić bloga czy wspierać innych. W szkole poznałam bardzo dużo osób o takich samych zainteresowaniach, odkryłam wiele rzeczy, które dziś są bardzo pomocne w dbaniu o zdrowie mojej rodziny. Nieustannie powtarzano nam, że kluczowe jest obserwowanie swojego organizmu, sporo uczyliśmy się o bioindywidualności. W praktyce oznacza to, że to co jednemu służy, dla innego może być trucizną. Przykładowo, u kogoś dieta wegańska może się idealnie sprawdzić, ktoś inny będzie źle się czuł i wcale nie będzie zdrowszy.

W IIN uczyłam się od największych autorytetów w dziedzinie zdrowia, byłam zafascynowana zarówno treścią zajęć, jak i sposobem ich przeprowadzania. Dziś mam kontakt z wieloma osobami ze szkoły, wspieramy się, spotykamy.

Co powinniśmy jeść jesienią, aby nie chorować?

Tak jak w  inne pory roku – sezonowe warzywa i owoce włączone do zbilansowanej diety. Warto zadbać o to, żeby jeść ciepłe posiłki, chociaż to bardzo indywidualna kwestia – są osoby, które tego nie potrzebują. To dobry czas, żeby przyjrzeć się sposobom na wzmacnianie odporności i o nią zadbać, żeby nie chorować, ewentualnie łagodniej te choroby przechodzić.

Jesteś mamą, więc pewnie sama wiesz jak ciężko czasem odmówić dziecku kawałka czekolady czy innej słodkości. Co poradziłabyś innym mamom? Jak karmić swoje dziecko, aby nie popaść w żadną ze skrajności?

Tak, mam córeczkę, która oczywiście bardzo lubi słodycze. Tak jak powiedziałaś, chodzi przede wszystkim o to, żeby nie popadać w skrajności. U nas w domu zawsze jest czekolada i nikt nikomu jej nie odmawia! Był moment, kiedy mojej córce bardzo smakowały parówki… I  kupowałam jej parówki, mimo, że to nie jest najlepszy wybór. I tak naprawdę najważniejsze, co możemy zrobić, to zadbać o dobrej jakości produkty i o zróżnicowanie naszej diety.  Jeżeli jemy wszystkiego po trochu, to jest ok. W domu przyjęliśmy zasadę 80/20 – zdecydowana większość tego, co jemy – czyli 80% – to bardzo zdrowe rzeczy. I dajemy sobie te 20% na różne odstępstwa. Wracając do dzieci, myślę że najważniejszą rzeczą, jaką możemy zrobić jest właściwa edukacja żywieniowa – pokazanie dzieciom, jak zdrowo kupować i jeść.

Czy mając chorą, pełną złości i bólu duszę, możemy być zdrowi fizycznie?

Jest mnóstwo badań naukowych, które wyraźnie pokazują, że nie. Zresztą sami możemy łatwo zauważyć, jak nasz organizm reaguje czasami na stres – zwykle przekłada się to na jakieś dolegliwości fizyczne, osłabienie odporności, itp.  Prawda jest taka, że możemy mieć idealnie dostosowaną do naszego organizmu dietę, ale jeśli nie będziemy umieli radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, to nie będziemy zdrowi. Co ciekawe, odwrotnie to już wcale nie musi tak działać. Nasz mózg odgrywa olbrzymią rolę, dlatego na moim blogu nie piszę tylko o zdrowym jedzeniu, ale też o budowaniu wewnętrznej siły. Innymi słowy, mam holistyczne podejście do zdrowia. Pozytywne emocje są naprawdę ważne, warto zadbać o nie w pierwszej kolejności. U mnie w domu nie musi być codziennie przysłowiowego obiadu, ale dobra atmosfera tak.

Twój sprawdzony sposób na odpoczynek to…

Czas spędzany z moją córką, nicnierobienie, gotowanie, spacery, pilates.

Ostatnie pytanie to prośba o wytypowanie osoby, która Twoim zdaniem jest inspirująca, ciekawa. Może to być także wyjątkowe miejsce bądź działalność. My skontaktujemy się z tą osobą i poprosimy o dołączenie do naszego Grona Inspiratorów.

Fantastyczna Kamila Rowińska.

Zapraszamy na bloga Natalii – Natalia Health Coaching.

Przeczytaj również: Ania Witowska: Mamy tylko jedno podejście, postarajmy się jak najlepiej je wykorzystać…

Tagi: , , , ,

Podobne wpisy

Poprzedni wpis Następny wpis
29 shares

Jeśli podoba Ci się nasza strona, to kliknij: